Wokół kół
Dla jednego kapeć, dla innego laczek. Co kreatywniejsi, wesoło nazywają je gumami. O co chodzi?
W koło Macieju, w koło!
Nie da się ukryć, że wynalazek koła był dla historii i rozwoju ludzkości bardzo istotny. Wynajdując je, ludzkość wylała sobie fundament pod kolejne wynalazki, takie jak choćby wozy konne, czy samochody. Koła, wraz z wykorzystującymi je pojazdami, przeszły długą drogę by być takimi, jakie znamy je teraz. Może się to wydawać niewyobrażalne, ale coś tak prostego i powszedniego jak opony, zaczęło nabierać kształtów dopiero w XIX wieku, kiedy to Charles Goodyear opatentował proces, którym jest wulkanizacja i sprzedał swój wynalazek firmie, która po dziś dzień wiedzie prym na rynku.
Trochę teorii
Nasze „gumy”, tak naprawdę, stanowią jedyny punkt styku między prowadzonym przez nas pojazdem, a znajdująca się pod nim nawierzchnią. Ich rola jest często bagatelizowana, a ludzie, wiedzeni niejednokrotnie źle pojmowaną oszczędnością, wynajdują coraz to nowsze i kreatywniejsze sposoby na to, jak najdłużej je wykorzystać i jak najmniej na tym wydać. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z funkcji, jakie one pełnią:
Jazda
Dobrze dobrana opona sprawia, że kierowany przez nas pojazd zdaje się poruszać się pewniej, zmniejsza odczuwalność oporu toczenia i wywoływany przez to hałas.
Prowadzenie
Na prowadzenie wpływają między innymi stan podłoża oraz warunki atmosferyczne, jednakże to na oponie spoczywa odpowiedzialność za odpowiednie prowadzenie samochodu, poprzez utrzymywanie nadanego kierunku jazdy. W trakcie jazdy, jej przyczepność kierunkowa oraz wytrzymałość na obciążenia poprzeczne znacznie wpływają stanowczo na stabilność toru jazdy. Istotnym czynnikiem podnoszącym bezpieczeństwo jazdy i zachowanie odpowiedniego jej toru, jest przestrzeganie odpowiedniego ciśnienia w kołach. Należy pamiętać, że często różni się ono między osiami auta.
Przekazywanie
To właśnie „gumy” – zarówno podczas stania w miejscu, jak i pokonywania trasy – przenoszą duże obciążenie statyczne i dynamiczne. Jako ciekawostkę, zapamiętaj fakt, że w trakcie hamowania czy przyspieszania, obciążenie któremu poddawane są „bohaterki” tego tekstu, potrafi być nawet o pięćdziesiąt razy większe, niż masa auta.
Amortyzacja
Nierówności dróg to chyba zmora kierowców na całym świecie, Azja, Europa czy Afryka tak samo odczuwają wszelkie dołki i wertepy. Tu, po raz kolejny, istotną rolę znów odgrywają nasze laczki; by komfort jazdy się nie pogarszał, a części zawieszenia nie psuły tak szybko – gumy amortyzują nierówności drogi, głównie dzięki odpowiedniej mieszance gumowej i sprężonemu w oponie powietrzu.
Trwałość
Jeden cykl życia opon, to zazwyczaj kilkanaście, a nawet kilkaset milionów obrotów, do których musi dojść bez znaczącego ubytku i pogorszenia ich jakości. Od tego, w jakim stanie są drogi oraz nasze auto, prawidłowej techniki jazdy, a także wielkości i wagi przewożonych ładunków, zależy tempo i stopień zużywania się opon, jednakże kluczową rolę odgrywa tu wspomniane wcześniej ciśnienie. Idealne, sprzyja zachowaniu punktu styczności między samochodem a nawierzchnią. Złe, sprzyja nadmiernemu zużywaniu się opon.